top of page

Case Ilmapallokeskus

ilmapallokeskus.jpg

Ilmapallokeskus Balloon Center Oy on vuonna 1991 perustettu perheyritys, joka on rakentanut ilmapallo- ja juhlakulttuuria Suomeen jo vuosikymmenten ajan. Yrityksessä työskentelee yli 50 alan ammattilaista valmiina auttamaan onnistuneiden juhlien ja tapahtumanäkyvyyden järjestämisessä. 

Ilmapallokeskuksella on ollut Visma Business toiminnanohjausjärjestelmä käytössä jo useita vuosia. Järjestelmän toiminnallisuuksia on laajennettu vuosien mittaan Taika Groupin tytäryhtiön VB Professional Servicen (VBPS) laajennetuilla rajapinnoilla ja integraatioratkaisuilla. 

Ilmapallokeskuksen myynnin kasvu toi haasteita vanhalle kassajärjestelmälle.  Vanhan järjestelmän ikä tuli vastaan skaalautuvuudessa sekä teknisessä toimivuudessa varsinkin sesonkiaikana. Tämän tarpeeseen Ilmapallokeskus ja VBPS lähtivät vuonna 2021 yhdessä etsimään markkinoilta mahdollisimman laadukasta ja joustavaa kassaohjelmistoa, josta tulisi samalla Visma Business -ohjelmiston pääkassaohjelmisto Suomessa.

”Kartoituksen tuloksena löytyi Solteqin uusi Commerce Cloud, joka osoittautui selväksi edelläkävijäksi. Vuoden 2022 alussa aloitimme VBPS:n kanssa käyttöönottoprojektin Commerce Cloudiin ja siirryimme tuotantoon vappumyyntiin mennessä. Vappumyynnin pohjalta analysoimme kirjanpidollisesti aineistot ja ne täsmäytettiin nykyiseen muotoonsa touko-kesäkuussa 2022”, kertoo Ilmapallokeskuksen toimitusjohtaja Petri Nieminen projektin kulusta.

VBPS rakensi yhdessä Solteqin kanssa integraation, jossa mm. tuotteet, hinnastot, myymäläsaldot, asiakkaat sekä tilaukset siirtyvät suoraan Visma Businessista Commerce Cloudiin. Kaikki myynnit ja niiden aiheuttamat myymäläsaldojen muutokset siirtyvät nyt reaaliajassa takaisin Visma Businessiin, ja näin myymäläsaldosta on koko ajan tarkka tieto Visma Businessissa ja verkkokaupassa integraation myötä. Suoritusten reskontra- ja kirjanpitotiedot täsmäytetään myös automaattisesti päivittäin.

Täydennystilaamisen uusi aikakausi 

Toiminnan kehittämiskohteena oli Ilmapallokeskuksessa viime vuonna myös tilaus-toimitusketjun hallinnan tehostaminen. Tähän valittiin Supermindin tilaus- ja toimitusketjun optimointiratkaisu, josta löytyy mm. valikoiman ja tuotteiden hallinta, automaattiset kysyntäennusteet sekä valmiit täydennystilausehdotukset.

 

”Analysoimme yhdessä VBPS:n kanssa nykyisessä Visma Business -ohjelmistossa olevan myynti- ja ostohistorian läpi, sekä missä muodossa tuotteiden, toimittajien ja asiakkaiden tietoja säilytetään. Näitä tietoja jatkojalostettiin täydennystilaamista silmällä pitäen”, kuvailee Nieminen projektia.

Supermind ja VBPS rakensivat yhdessä integraation tietojen siirrosta Visma Businessista Supermindiin. ”Kaikki Visma Businessin tiedot siirtyvät nyt päivittäin Supermindin suuntaan ja tietoa rikastetaan ratkaisussa tiedon laadun parantamiseksi. Tietojen pohjalta Supermind lähettää Visma Businessin suuntaan jatkuvasti ostotilausehdotuksia sekä tuotteiden siirtoehdotuksia myymälöihin”, valottaa VBPS:n tekninen konsultti Tero Sainomaa.

”Käyttöönotto sujui hyvällä projektisuunnittelulla, joka aloitettiin jo 2021 vuoden puolella. Projekti saatiin vietyä läpi onnistuneesti hyvässä kolmikannassa.” iloitsee Nieminen ”Oma toimintamme tehostui huomattavasti uudella ohjelmistokokonaisuudella”. 

Verkkokauppa uudistui

Ilmapallokeskuksen vanha verkkokaupparatkaisu kaipasi myös uudistusta. Uudeksi alustaksi valittiin Adobe Commerce, joka on premium-versio Magentosta. ”Valinta oli helppo, koska Magento pohjana oli entuudestaan meille tuttu ja saimme rakennettua sen ympärille itsellemme oikein loistavan paketin”, toteaa Nieminen.

VBPS rakensi integraation uuteen verkkokauppaan Alumio-nimiseen integraatioalustaan. ”Alumio valittiin sen graafisen käyttöliittymän takia, sekä sen vuoksi, että tietoa voidaan käyttää myös muihin integraatioihin samalla”, Sainomaa kertoo. ”Alumioon siirtyy Visma Businessistä mm. asiakkaat, tuotteet, hinnastot ja saldot. Alumiosta palautetaan takaisin tehdyt tilaukset ja myynti. Integraatio on erilainen perinteiseen ohjelmistosta ohjelmistoon integraatioon. Samaa tietoa käytetään Alumion kautta esimerkiksi Akeneo tuotteiden hallintaan, joka on ollut pidempään Ilmapallokeskuksella käytössä. Näin saatiin uusi integraatio myös sinne ja Akeneonkin tietoa voidaan hyödyntää verkkokaupassa.”

”VBPS:n asiakaspalveluhenkisyys ja asiantuntijuus, sekä aito halu ajatella win-win -mallilla asiakkaan kannalta, on hienoa.  Visma Business -ohjelmiston osaamisen keskittäminen yhdelle toimijalle on ollut selvä parannus entiseen. Nyt kaikki Visma Businessiin liittyvät palvelut saa yhdeltä luukulta”, toteaa Nieminen.

bottom of page